Kunst: Theater Produkties |
• IK ONTVING POST VAN HET NATIONAAL HOLOCAUST NAMEN MONUMENT • BOMBARDEMENT ROTTERDAM / BOMBARDE ROTTERDAM • TOELICHTING OP HET ONTSTAAN VAN "BOMBARDE(MENT) ROTTERDAM" | |||||
| |||||
Mijn certificaat Holocaust Namenmonument Nederland het doet me deugd maar het doet vooral pijn die pijn zal blijven maar door te adopteren iets lichter voelen mee te voelen voor de eeuwigheid dat dit nooit meer mag gebeuren 102.000 Joodse Nederlanders vermoord hij was slechts 3 jaar kwam uit Rotterdam heette Abraham hij heet nog steeds Abraham Fresco geb. 29 december 1939 vermoord, overleden 1942 Abraham is een blijvende herinnering om zijn korte leven nooit te vergeten door het Holocaust Namenmonument Nederland Toelichting, ik heb gekozen voor Abraham Fresco, een 3 jarig jongetje opgepakt, afgevoerd en vermoord, vanwege het kind, dat het kind in ons ieder geroerd mag raken, dat dit nooit meer mag gebeuren | |||||
| |||||
“Bombarde Rotterdam” waarop Jan Jacob, zowel nationaal als internationaal de verschrikkingen van bombardementen, van oorlogen invoelbaar wil maken en behouden, het liefst wil uitsluiten! Zijn streven is voor 2020, 80 jaar na het bombardement een theatrale uitvoering tijdens een kerkdienst in de Laurenskerk met als preek- met als gastpredikant Wielie Elhorst (onder voorbehoud). Daarin een reprise van de wereldpremiere van 30 mei 2015 in de Goede Herderkerk, waarvan binnenkort de videoregistratie wordt toegevoegd aan Bombarde Rotterdam. Met o.a. Henk Vermeulen - Jan Jacob Krediet - Janneke Spruit - organist Gerard Verweij. | |||||
| |||||
"Bombardement Rotterdam" vertelt het verhaal van het voelen van de verschrikkingen van 14 mei 1940, het herbeleven en vooral het herdenken van het bombardement op Rotterdam. Maar ook het belangrijkste het vooruit kijken voor Rotterdam, haar nu, haar zijn, haar toekomst. Kennismaking en voordracht met en aan Henk Vermeulen, componist van het gedicht “Bombarde Rotterdam” in de Laurenskerk op 23 december 2014. Componist Henk Vermeulen (1959) raakte geïnspireerd door het gedicht “Bombardement op Rotterdam” van de Rotterdamse digitale dichter Jan Jacob Krediet (1952) op www.nederlands.nl en www.gedichten.nl. Hij componeerde “Bombarde Rotterdam” voor harmonium, spreek- Het Amerikaans harmonium uit 1885, staat centraal in een geënsceneerde woonkamer- “Bombarde Rotterdam” is een tekstuele en muzikale belevenis, welke vandaag haar wereldpremière zal beleven i.h.k.v. “75 jaar oorlog in de stad” een initiatief van het Rotterdams Centrum voor Theater. Een “bombarde” is het orgelregister van de zware donkere bazuin, het fundament van het orgelspel, het zwaarste tongwerk van een orgel... De contrabas is dat van het orkest. Beide zijn ingebracht om het beschadigde, doch herstelde fundament van Rotterdam te vertolken, symboliseren en de koekoek als herkenning van hoop! Ad Stam, theatermaker, koppelde schrijver en componist aan elkaar, waarvoor bijzondere dank en aan vele anderen die hun netwerk openstelden en financieel zullen gaan helpen! Jan Jacob Krediet _____________________________________________________________ Mijn aandeel draag ik op aan mijn nu 75 jarige zus Fineke Gerda Krediet! DE HARTENKREET OP NEDERLANDS.NL BOMBARDEMENT OP ROTTERDAM ROTTERDAM, dinsdag 14 mei 1940, kwart over één ‘s middags.... Een zonnige dag een levendige grootse havenplaats een warm kloppend mooi stadshart dan... plotseling… vliegtuigen in lagen bommen die vallen grenzen vervagen een bombardement op Rotterdam huizen in brand scholen in brand winkels in brand kinderen verbrand vrouwen verbrand mannen verbrand wegen verwoest fabrieken verwoest theaters/kerken verwoest havens in puin horeca in puin stadshart: puin, puin, puin, pijn, pijn, pijn ‘t bombardement op Oud- 24000 woningen vernietigd 900 doden gevallen duizenden gewonden tienduizenden dakloos ‘t centrum levenloos Rotterdam zielloos bevolking zeer geschokt kinderen zo bang baby’s trauma's levenslang bomen dood dieren dood dood & verderf stinkende massa smeulende stinkende massa zwarte, pikzwarte as, drek ’t bombardement op Oud- honderdduizenden rouwenden miljoenen verdrietig oneindig kwetsbare stilte stilte, doodse stilte, koudste kilte, lege kale vlaktes puin, puin, puin, pijn, pijn, pijn dan… uit het naakte niets “de stad een jas gegeven” schuilen onze ontheemde zielen onder een mantel van verdrietige herinnering aan dat wat was, niet meer is en nooit meer zal wederkeren decennia verstrijken...... Toegevoegd in de compositie “BOMBARDE” Met oud en nieuw als “de oliebollen en appelflappen het jaar overlappen” “Uren, dagen, maanden, jaren, vliegen als een schaduw heen; Ach! Wij vinden, waar wij staren, niets bestendigs hier beneen! Op den weg, dien wij betreden, staat geen voetstap die beklijft; Al het heden wordt verleden, schoon ’t ons toegerekend blijft” Uit het liedboek dat moeder Fien Krediet kreeg op haar 18e verjaardag in 1931 van haar ouders. we bannen het uit ons systeem, we moeten verder we moeten door, we moeten bouwen, we moeten werken maar verwerken, gedenken, herdenken?? lang hebben we het niet geuit lang hebben we het er niet over gehad te lang verborgen in onze harten lange, bange, droeve, pijnlijke herinneringen aan ’t bombardement op Oud- maar vooral aan het oude Rotterdam de oude binnenstad, van voor de oorlog 2007 het gedenken, herdenken is geboren een nieuwe kans voor oude(re) en jonge mensen met name Rotterdammers om juist niet te vergeten ‘WOORDEN EN DADEN’ nu gedenken we jaarlijks, nu herinneren we op 14 mei nu staan we bewogen stil met lichaam, hart en ziel bij 't bombardement op Oud- dan laten we onze harten huilen, dan delen we verdriet met elkaar dan verwerken we indringend met lichaam, hart en ziel 't bombardement op Oud- er klinkt emotionele muziek, er wordt mooi gezongen er wordt plechtig gesproken over 't bombardement op Oud- dat klaart de lucht op, dicht het open hart van Zadkine's verbeelding van 't bombardement op Oud- dat verleden door dit 'herdenkingsheden' te delen heelt ons naar onze toekomst: Het nieuwe Rotterdam We lopen de brandgrens, we kijken onze ogen uit we verwerken lopend, pratend of fluisterend, mijmerend of volledig stil, zo intiem intens verdrietig de puinzooi van het oude vernielde maar ook het puike en de imposante pracht van het opnieuw gebouwde en herbouwde Rotterdam, ieder jaar op 14 mei Ons nieuwe Rotterdam, altijd, sterker door strijd! REACTIES OP NEDERLANDS.NL “Angstaanjagend en angstwekkend goed doordacht en vooral ook emotioneel beschreven
in beheerste vorm. Complimenten voor Jan Jacob Krediet. “Heb jij die verdomde ellende zelf meegemaakt? Het lijkt er wel op! Maar vergeet ook niet de gruwelijke Bombardementen op Londen, Berlijn en Dresden, om maar drie steden te noemen. Mooi hoe je dat open hart van Zadkine's memoriam beeld weet vol te maken met waardige, kunstzinnige emoties. Dat vind ik de kern van je hartstochtelijke gedicht en wijs gevonden origineel. TER AFSLUITING van ‘zoveel woorden, zoveel informatie’ dank ik alle uitvoerenden voor hun bijdragen, ga eens op YouTube en u vind ze bijna allemaal in geluid en beeld. Daarnaast Robert Schell en Daan Valkhof van het Rotterdams Centrum voor Theater voor hun invoelbaar vermogen en coaching; Kees Vrijdag Rotterdams Netwerker; de Goede Herderkerk met koster Peter van der Plas; kerkrentmeester Hans
van der Hooven, alle vrijwilligers voor de catering, op- Nadrukkelijk ook dank aan Joop Schilperoord, die de eerste ontmoeting van Henk Vermeulen en mij vastlegde, zoals hij in de klassieke wereld de laatste decennia zoveel had vastgelegd en aan internet toevertrouwde. Joop werd 7 weken geleden ziek en van het ziekenhuis uiteindelijk naar het Hospice De Regenboog aan de Oudedijk overgebracht, waar hij afgelopen woensdag om half twee overleed toen wij ‘Bombarde” repeteerden. Ik heb eerder nog afscheid van hem mogen nemen en neem hem mee in mijn gedachten tijdens dit concert. Joop bedankt voor zoveel! Aan alles hangt een prijskaartje. Henk en ik als organisatie zijn praktisch “eigen risico”. Geef gul tijdens de collecte of maak een bedrag over op NL72 RABO 0147 6709 77 t.n.v. J.J. Krediet onder vermelding van “Bombarde Rotterdam”! U allen daarvoor alvast heel hartelijk bedankt. Fijn dat u er bent, mede namens organnicer Henk Vermeulen, en heeft u suggestie, opmerkingen, anderszins, mail: hsmm@live.nl of Jan Jacob Krediet, schrijver: janjkrediet@hotmail.com Naast zijn grootse liefde voor (on)beperkte dochter Giulia van 8 is er die voor muziek en in he bijzonder van zijn kindsheid af die voor orgelmuziek. Het kerkorgel in de afgebroken Wilhelminakerk op Feyenoord, maar ook het huisharmonium
door beide ouders bespeeld (en nu op het podium), waar de kinderen krediet(5 meisjes,
3 jongens) omheen stonden te zingen, vormen het fundament. Op 6 december 1962 ging
Jan Jacob als alt, later als tenor zingen in het (Christelijk) Rotterdams Jongenskoor,
waar hij ook 7 jaar zakelijk leider van was. Daarna volgde het Rotterdams Kamerkoor
en in het Kleinkoor Toonkunst 'degradeerde' zijn zeer geliefde dirigent Jan Eelkema
hem tot bariton, wat hij ook werd in het Koor van het Nederlands Danstheater, Het
Nederlands Theaterkoor en het Nederlands Mannenkoor, waar hij semiprofessioneel 20
jaar voor werkte. Veelvuldig werd hi ook gevraagd als solist: Phantom of the Opera,
Musical Chess, Bach's cantates of kleine partijen uit de Mattheus Passion, kerkliederen
en veel liturgische vieringen. Jan Jacob werkte onder meer dan 100 dirigenten. In
eigen beheer bracht hij "The Road goes ever on" uit, liederen uit "In de ban van
de Ring" van Tolkien en Swann en vertolkte hij in besloten kring "Carmina Reveana";
gedichten van Gerard Reve en muziek van Peter Snoei, verzorgde 7 jaar de stadhuis- Na een bijzonder verjaardagsconcert (2002) in de Rotterdamse Laurenskerk, volgde bezinning en stopte hij met zingen om zich wandelend met bruine labrador Midon, nu ruim 14, op zijn toekomst voor te bereiden: het vaderschap, het schrijversvak, het zinvol geestelijk en lichamelijk ouder worden! Het digitale dichters- ORGELCONCERT, GOEDE HERDERKERK Programma: Introductie en Passacaglia in d Max Reger (1873 - - Preludium en Fuga in C. BWV 547 Joh. Seb. Bach (1685 - - Orgelintermezzo: - Pastorale César Franck (1822- - “Bombarde” wereldpremière (Bombardement op Rotterdam: www.nederlands.nl) Tekst declamatie - Compositie - m.m.v. Harmonium - Orgel - Contrabas - Wie schön leuchtet der Morgenstern: - - CV’S VAN DE OVERIGE UITVOERENDEN: Joris van Grieken is pas geleden 11 jaar geworden en zit in groep 7 van de basisschool.
Op zijn 8e is hij begonnen met piano. Naast pianolessen heeft hij deel uitgemaakt
van het muziek- Martien de Vos (1995) nam plaatselijk orgellessen bij Arie Braber in Ooltgensplaat, op 9 jarige leeftijd. in 2008 ging hij op les bij Paul Kieviet in Middelharnis. Sinds september 2014 studeert Martien orgel bij Bas de Vroome aan het conservatorium in Rotterdam. Matthijs van der Wilt (1993) werd op 12 april geboren in Alphen aan den Rijn. Al
op jonge leeftijd bleek zijn interesse voor orgelmuziek. Op 8- Matthijs Breukhoven (1992) begon zijn muzikale vorming met pianolessen. In 2009 maakte hij de overstap naar orgel. Hij kreeg lessen van Arjen Leistra (literatuur), Gerben Mourik (improvisatie) en bij Dominic Perissinotto (techniek en literatuur) in Perth, Australië. Sinds september 2014 studeert Matthijs orgel bij Bas de Vroome. Gerard Verweij (1992) werd geboren in Rotterdam. Aan het Rotterdams conservatorium
studeert hij orgel bij Bas de Vroome en Ben van Oosten. Daarnaast volgt hij interpretatie- Henk Vermeulen (1959) is in Rotterdam geboren. Hij groeide daar op in een harmonieus gezin. Zijn moeder speelde psalmen en gezangen op cijferakkoorden (alternatieve muzieknotatie) op het harmonium. Heel eenvoudig, maar het maakte zoveel indruk op de jonge Henk dat hij dat ook wel wilde leren. Hij probeerde vooral uit, imiteerde en zocht naar mooie samenklanken. Zijn vader nam hem mee naar de orgelconcerten. Vooral de platen waarop Dupré en Heiller Bach speelden werden grijs gedraaid. De foto van het imposante orgel in de St. Sulpice sprak zeer tot zijn verbeelding. Ook de composities van Dupré en Heiller zelf verrasten hem. Zijn liefde voor orgel was daarmee geboren. Henk was al in de twintig toen hij noten ging leren lezen en orgel les kreeg. Het spelen zelf was niet zo’n succes. Hij geeft de schuld aan zijn slechte motoriek en coördinatie. Maar vanaf dat moment ontstond er wel wat op papier, zij het bescheiden. Een aantal jaar harmonieleer sprak hem meer aan. Zijn improvisatietalent bleef niet onopgemerkt en men raadde hem aan lessen daarin te gaan nemen. Bij wie kan dat beter in Rotterdam dan bij Hayo Boerema. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De improvisatielessen inspireerden hem ook weer te gaan componeren. Maar nu wat grootser. Zo ontstond in 2008 de Hommage à Messiaen, Psaume Vingt- Janneke Spruijt is op zeer jonge leeftijd (5 jaar) begonnen met musiceren. Zij speelde alt hoorn en alt saxofoon. Ze ging regelmatig naar solisten concoursen waar zij diverse keren de eerste prijs heeft behaald. Naast deze twee muziekinstrumenten speelde zij orgel. Op 21 jarige leeftijd besloot zij de blaasinstrumenten aan de kant te zetten en zich te gaan verdiepen in de zang. Zij werd lid van een oratoriumvereniging en nam zangles. Zo kreeg zij o.a. les van Hanneke Kaasschieter. Zij volgde tevens een opleiding koordirectie bij Niels Kuijers en Maud Meilof. Naast zingen in koren en het dirigeren van koren, treedt zij regelmatig op als soliste (mezzo sopraan). Jennifer Blom is 8- |